In 2014 reisde 4Aviation voor de 6e keer op rij naar de Royal International Air Tattoo (RIAT) op RAF Fairford. Behalve de traditionele 1-daagse trip (zaterdag) en 2-daagse trip (zondag en maandag) was er dit jaar de mogelijkheid om de show op Fairford te combineren met een aan de Flying Legends show op Duxford. De aankondiging van het allereerste bezoek aan Europa van drie F-35’s zorgde ervoor dat er veel belangstelling was voor de reizen.
Zo vertrokken er op vrijdagavond 11 juli 2014 drie bussen vanuit diverse opstapplaatsen in Nederland en België op weg naar Calais om van daaruit de oversteek naar Dover te maken. De bijna 150 deelnemers van deze 1-daagse reis (bezoek aan de show op 12 juli) hebben op zaterdag kunnen genieten van prachtig weer. De terugreis verliep zoals gepland en iedereen was op zondagmorgen weer afgezet op de gewenste locatie.
De dubbeldekker die zowel op zondag als maandag naar de show (en vertrekdag) ging begon op zaterdagmiddag aan de reis naar Fairford. De heenreis verliep voorspoedig en de bus arriveerde als eerste op de daarvoor aangewezen parkeerplaats. Niet lang daarna arriveerde ook de dubbeldekker met reizigers die op zaterdag al op Duxford waren geweest voor een bezoek aan de Flying Legends show. Deze groep zou dezelfde avond om 19.00 uur weer vertrekken richting Nederland. Op hetzelfde moment vertrok de groep van zondag/maandag naar een hotel in Swindon voor een overnachting.
Deze laatste groep stond op maandag (14 juli) weer op tijd bij RAF Fairford om toegang te krijgen tot de Park & View tijdens het vertrek op deze dag. Een klein deel van de groep besloot in de take-off te gaan staan, terwijl de rest bij P&V East haar plekje opzocht om bijna alles te fotograferen aan de kop van de baan. Om 4 uur ’s middags was het helemaal gedaan met de pret en kon de bus weer koers zetten richting Nederland. Op dinsdagmorgen 15 juli werden daarmee ook de allerlaatste passagiers van het weekend Fairford weer afgezet.
Helaas was de highlight van de show ook de grote afwezige; door een algehele grounding van het type konden de aangekondigde F-35’s niet komen. Hoewel het aantal deelnemers elk jaar terug lijkt te lopen blijft de RIAT een geweldig evenement. Voor dit jaar had men bijvoorbeeld twee Griekse A-7’s weten te strikken en werd de vliegshow opgeleukt door een display van het Poolse Fitter duo. Een beetje tussen neus en lippen door stond er bijvoorbeeld ook een KC-767 van de Japanese Air Self-Defense Force. Ondanks dat de RAF en USAF geen C-130 stuurden, was er toch een groepje van zes Herculessen te ontdekken (Algerije, België, Jordanië, Nederland, Noorwegen en Oman). Daar kwamen op maandag dan nog twee bezoekende Italiaanse Herculessen bij. De Italianen waren sowieso erg goed vertegenwoordigd in de vliegshow. De thema’s 40 jaar F-16 en 40 jaar Hawk kwamen helaas absoluut niet uit de verf. Grootste underachiever was toch wel de Royal Air Force zelf. Heel veel types ontbraken in de static display en de algehele ‘presentie’ was zeer mager te noemen.
In de hoop, en verwachting, dat de RAF en de USAF volgend jaar weer in volle glorie aanwezig zullen zijn plannen we de reis zeker weer in voor 2015. De RIAT is en blijft één van de grotere en betere militaire vliegshows ter wereld.