In 2016 reisde 4Aviation wederom naar de Flying Legends air show op RAF Duxford, voor het zevende achtereenvolgende jaar inmiddels. In tegenstelling tot andere jaren bezochten we dit jaar de show op zondag (10 juli) en niet op zaterdag. De aanleiding hiervoor was dat de show dit jaar weer in hetzelfde weekend als de Royal International Air Tattoo op RAF Fairford was gepland. De 4Aviation groep die Duxford op zondag bezocht, had de dag ervoor genoten van de show op Fairford.
De 74 deelnemers aan de reis waren na een welverdiende nachtrust en een goed ontbijt bij het hotel in Stevenage op zondag 10 juli ‘s morgens allemaal weer op tijd bij de bus. De rit naar RAF Duxford duurde niet lang en we parkeerden dan ook mooi op tijd op de voor bussen bestemde parkeerplaats.
Het was ‘s morgens, toen iedereen nog voor de officiële openingstijd al het terrein opliep, behoorlijk bewolkt. Gelukkig wel droog en niet koud. In afwachting van de vliegshow, die alleen ’s middags is, was er voldoende tijd om alles te bekijken en de sfeer te proeven. Het museum was toegankelijk, net als een deel van de hangaars waar de vliegende toestellen staan. Tel daar nog een grote hoeveelheid stands bij en de mogelijkheid om (tegen extra betaling) op de flightline te lopen en je hebt een hele leuke ochtend.
Het aantal bezoekers was dit jaar een tikkeltje matig maar er was in de vliegshow nog voldoende te beleven. De mogelijkheden om veel vliegende Spitfires en Hurricanes te zien zijn nu eenmaal beperkt en de Flying Legends show is toch wel de leukste optie daarvoor. Leuke displays en je staat lekker dicht bij de taxibaan als de toestellen terug taxiën na hun display. Erg leuk dit jaar was de Heritage Formation van een P-51 met een F-22A van de USAF. Gelukkig klaarde het ’s middags ook nog goed op, waardoor de Balbo-formatie aan het einde van de show (19 toestellen dit jaar) erg goed tot zijn recht kwam.
Na afloop was iedereen, zoals we gewend zijn, weer op tijd bij de bus en de terugreis verliep ook weer prima. Geen files, geen wachttijden bij de boot en geen onverwachte zaken. Het was inmiddels maandag 11 juli vroeg in de ochtend toen de buschauffeur zijn laatste passagiers bij Nijmegen weer af kon zetten.