Via diverse opstapplaatsen in Nederland en België verzamelden 44 mensen zich op zaterdag 9 juni 2018 om met de bus naar RAF Cosford te reizen. De volgende dag zou de Royal Air Force haar 100-jarig jubileum hier vieren en dit was een mooie gelegenheid om dit leuke veld te bezoeken. Cosford staat bekend om haar uitgebreide Royal Air Force museum en de vele Jaguars van de No.1 School of Technical Training.
Na een voorspoedige reis kwamen we op zondag (10 juni) rond 07:00 uur op RAF Cosford aan. We moesten via kleine weggetjes het veld op, en dat met een bus. Toen we met de bus op het veld waren en als eerste bus konden parkeren was al duidelijk dat de chauffeur niet meer via dezelfde weg het veld af kon om naar zijn hotel te rijden. RAF Cosford is niet echt een veld om met grote aantallen voertuigen te bezoeken. Na onze tickets gezien te hebben mochten we al het veld op en konden we de zeer uitgebreide static fotograferen. Het zonnetje scheen lekker en ook een diverse museumkisten stonden buiten opgesteld. De groep verspreidde zich al snel. Het veld ging pas om 08:30 uur open dus in het begin was het nog lekker rustig.
De static bestond uit vele ex-RAF vliegtuigen zoals een Gloster Meteor, Hunter, Lightning, Phantom, een Tornado F3 en diverse WO I en II kisten. Er was genoeg ruimte tussen de kisten zodat het fotograferen geen probleem was. Er stond ook een aantal buitenlandse kisten zoals een NH-90 van de Nederlandse Marine, een M-28 Skytruck van de Poolse Marine en een Ierse EC-135. Tevens stond er een mooi rijtje met ex-Desert Storm kisten (voor de RAF onder de naam Operation GRANBY); een Jaguar, Buccaneer en een Tornado, alle in Desert Pink camo.
Ook de vele instructional airframe Jaguars waren her en der te zien (schijnbaar zelfs 37 verschillende exemplaren). Zelfs aan de overkant van het veld waren er Jaguars geparkeerd en een hangaar stond nog er vol mee. Een waar feest voor de liefhebber! In het gras stonden diverse helikopters die ’s middags voor zouden vliegen. De vliegshow was tot een uurtje of drie met tegenlicht. Highlights waren wel een vliegende Sycamore en een Whirlwind. Fighterdemo’s waren er van een Franse Rafale C, een Belgische F-16AM van Florennes en een Poolse MiG-29A. Ook een Royal New Zealand Air Force Boeing 757 kwam nog een demo verzorgen; blijft indrukwekkend om een 757 op deze manier te zien voorvliegen. Ook oudgedienden zoals de Bollingbroke, Lancaster, Dakota, Spitfire, Hurricane, Devon en Anson kwamen voorbij. Aan het einde van de dag kwam de RAF nog met een fly-by van een Tornado GR4, een demo van een Typhoon en een one way pass van een A400M. Natuurlijk ontbraken ook de Red Arrows niet op deze jubileumshow.
Om 19:00 lokale tijd was het weer verzamelen en reden we van het veld af; ook dit ging weer met horten en stoten. Toen we eenmaal van het veld af waren ging het weer lekker en de tocht naar de boot verliep ook weer vlekkeloos. Onderweg nog een stop om te eten en rond 01:00 (maandag 11 juni inmiddels) waren we in Dover en om 02:00 vertrok de boot richting Calais. Iedereen op de weg terug weer netjes afgezet en rond 12:30 was de bus weer in Nijmegen, de plek waar deze trip begon en waar de laatste mensen uitstapten. We kunnen terugkijken op een hele leuke trip met goed weer.