Colombia 2019
In juli 2019 was de F-AIR op Medellin-Rionegro weer de hoofdmaaltijd op het menu van de vierde 4Aviation reis naar Colombia. Wederom een interessante reis naar een interessante bestemming.
Op deze woensdag 10 juli 2019 kwamen op een fatsoenlijk uur in de ochtend 4 deelnemers van een multinationale groep van 10 mensen bijeen op het ontmoetingspunt van Schiphol om in te checken bij Air Europa voor een vlucht naar Bogota, Colombia. 6 medereizigers zouden zich tijdens de reis aansluiten. Hoofddoel van de reis was een bezoek aan de F-AIR airshow op de luchthaven Rionegro (Medellin). De vluchten waren relaxed en bijna op schema landden we op de luchthaven Bogota El-Dorado. Documentcontrole duurde een tijdje maar na geduldig wachten werden we herenigd met onze bagage, wisselden we wat geld en gingen we naar de domestic terminal voor de korte vlucht van Bogota naar Rionegro. Alles ging weer soepel. Bij aankomst stond onze shuttlebus te wachten en bracht ons snel naar een mooi hotel nabij de luchthaven om eindelijk wat te kunnen slapen na een zeer lange reisdag.
Donderdag 11 juli was de eerste show-dag van F-AIR op de luchthaven Rionegro (Medellin). Als eerste op de agenda stond het verzamelen van onze mediakaarten. Dit vergde een beetje overtuigingskracht, maar na ongeveer 45 minuten had iedereen zijn pas en konden we het show terrein betreden. Omdat de toegang van vandaag alleen voor professionals en militairen was, was het aangenaam rustig op het terrein. Rionegro is een overwegend civiele luchthaven met een militaire eenheid aan de andere kant van de landingsbaan. De showground is aan de civiele kant van het veld naast het terminalgebouw. Het static display van deze editie van F-AIR was een mooie mix van civiele en militaire vliegtuigen en helikopters. Waarschijnlijk favoriet in de line-up was het allereerste openbare uitje van een Kfir COD. Deze dag was het vliegen beperkt. De USAF Thunderbirds gingen ’s ochtends de lucht in om hun show references te controleren. Dit resulteerde in meerdere topside ‘vapor’-passages vanwege de hoge luchtvochtigheid. Ze gingen ’s middags weer de lucht in en vlogen hun hele routine. Rond zonsondergang vertrokken twee Fuerza Aerea Colombiana Kfir-eenzitters voor een duo-display met veel snelle passes, rolls, flares, enz. In verbluffend zacht zonlicht. Een goed einde van een eerste dag!
Vrijdag (12 juli) F-AIR was grotendeels een herhaling van de donderdag. Nogmaals, wederom een dag alleen voor professionals. In tegenstelling tot gisteren vloog het FAC Kfir-paar al in de ochtend. De Thunderbirds vlogen in dezelfde slot als op donderdagmiddag. Vandaag was het een paar UH-60 Arpia’s die de show inclusief hun beroemde duo-flare-release hebben afgesloten. Wederom, in prachtig zonlicht net voor zonsondergang. Fantastische timing van de organisatie.
Op zaterdag 13 juli waren er enkele verschillen ten opzichte van de voorgaande dagen. Ten eerste was het nu een dag dat de show open zou zijn voor het grote publiek en ten tweede hadden we een avondvlucht terug naar Bogota. Helaas wilde het weer deze zaterdag niet meewerken aan de festiviteiten rond de 100 jaar van Fuerza Aérea Colombiana. Een zware regenbui stopte alle vliegactiviteiten in de ochtend. Nadat de regen was weggetrokken, werden we getrakteerd op een fly pass van 8x UH-60s, de FAC’s B767 met Kfirs, een B-52 vergezeld door Kfirs en een massa Tucano’s in 1 0 0 -formatie.
Nadat het vliegende deel was afgelopen, verlieten we de showsite om onze bagage op te halen. Bij het inchecken meldde Avianca dat onze vlucht overboekt was. De groep werd omgeboekt naar een andere vlucht, minder dan 2 uur later, en ontving een coupon voor een gratis diner. Onze nieuwe vlucht was een B787 die ons snel naar Bogota El-Dorado bracht (28 minuten zendtijd!). Een shuttlebus van het hotel bracht ons binnen enkele minuten naar ons onderkomen voor de komende paar nachten.
Deze zondag 14 juli was gepland als een relatief rustige dag. Om 9 uur stapten we in onze bus om ons rond Bogota te brengen om een paar wrecks & relics te zien, zoals een G358M Gavilan, een B727 en het overhandigen van een paar peso’s overtuigde een bewaker om ons een Dakota te laten benaderen voor een paar foto’s. We reden toen ten noorden van Bogota naar het Fuerza Aerea Colombiana-museum in Briceno. Een deel van de museuminfrastructuur is klaar en toegankelijk, maar een groot deel moet nog worden gebouwd. Tot die tijd staat het grootste deel van de collectie buiten en kan het behoorlijk worden gefotografeerd.
Na een typische Colombiaanse barbecue-achtige lunch gingen we terug naar Bogota. Na een korte stop om een PA31 te loggen bij de Club Policia Nacional gingen we naar de luchthaven El Dorado om een aantal van de verschillende aanwezige wrecks & relics op te pikken. Na terugkomst in ons hotel besloten sommigen van ons om nog een bezoek te brengen aan de luchthaven El-Dorado om de diverse vliegbewegingen te bekijken.
Op maandag 15 juli om 9 uur zijn we weer in onze bus gestapt. Vandaag was ons een bezoek aan het onderhoudscentrum in Madrid (CAMAN) beloofd. Een handtekening ontbrak nog steeds, dus we moesten wachten tot de verantwoordelijke persoon opdook en ons papierwerk ondertekende. Het wachten was een mooi moment om lokale koffie te nuttigen. Rond 11 uur hebben we de beveiliging in Madrid gebeld. Toegang was nu in orde en ze vroegen ons om rond 13.30 uur terug te zijn bij de poort.
Onze gids leidde ons door alle hangars en workshops op deze onderhoudsbasis. We zagen bijvoorbeeld inspectiewerkzaamheden aan C-130’s en UH-1’s, upgradewerkzaamheden aan C212’s, assemblage van T90’s, de PT6-motorenshop, enz. Een heel leuk bezoek en onze gastheren waren zeer gastvrij.
Aan het einde van de middag brachten we nog een bezoek aan de luchthaven Bogota El-Dorado om de diverse bewegingen te bekijken.
Op dinsdag 16 juli verlieten we het hotel om 8 uur ’s ochtends omdat we een vroege afspraak hadden met de Policia Nacional op de luchthaven van Guaymaral. Bij Guaymaral heeft de Policia Nacional een grote compound met UH-60’s, verschillende andere helikopters en kleinere fixed wing vliegtuigen en een tweede compound met Huey II’s. We begonnen het bezoek aan de UH-60’s en een aantal kleinere vliegtuigen. Onze gastheren waren zeer coöperatief en alle vliegtuigen konden worden gefotografeerd/vastgelegd, zowel op de platforms als in de hangars. We gingen naar de Huey-compound. Ook in deze compound was onze gastheer erg meewerkend en konden alle helikopters worden vastgelegd en gefotografeerd. Na het bedanken en afscheid nemen van onze gastheren, reden we snel het vliegveld rond om te zien welke sappige andere vliegtuigen aanwezig waren voor een snelle lunchpauze, want we hadden nog een bezoek gepland in de middag op de belangrijkste luchthaven van Bogota.
Op Bogota El Dorado zijn de grotere fixed wing vliegtuigen van de Policia Nacional gevestigd. Dit zijn bijvoorbeeld ATR42’s, Dash8’s, BT-67’s, verschillende Beeches, Twin Otters, etc. Identiek aan onze ervaring bij Guaymaral, ook hier was het bezoek erg relaxed. Na het platform en de hangar te hebben doorlopen, mochten we langs de taxibaan van het vliegveld El Dorado blijven. Hier kon een deel van het reguliere verkeer mooi worden gefotografeerd. Rond 1600 uur namen we afscheid van onze gastheren, want het was tijd om onze bagage te halen en onze weg te vinden naar de internationale terminal voor het inchecken voor onze terugvlucht naar Europa. Eenmaal in de terminal namen we afscheid van 3 reizigers die nog in Bogota bleven voor de parade van 20 juli (Independence Day). De rest van de groep ging aan boord van een Air Europa 787-vlucht om ons terug te brengen naar Madrid (Spanje) waar we met een kleine vertraging landden. Ondertussen was het al woensdag 17 juli toen een andere Air Europa B787 ons terug naar Schiphol bracht. Bij de bagageband namen we afscheid en tot ziens. Weer een hele leuke reis in de logboeken!