Colombia 2013
In 2013 reisden we voor de eerste keer naar Colombia. Het voornaamste doel was een bezoek aan het evenement F-AIR op Rionegro/Medellin, maar we waren in de gelegenheid om ook een aantal andere velden te bezoeken.
Op donderdag 11 juli 2013 begon de eerste 4Aviation reis naar Colombia. Vijf van de negen deelnemers verzamelden zich op deze dag op Düsseldorf voor de reis naar Bogotá, via Newark. Met een ruime plek in een Lufthansa A340 ging het richting New York. Daar aangekomen voegde een Engelse deelnemer zich bij de groep en gezamenlijk hebben we lang in een United Airlines 737 zitten wachten tot de crew eindelijk compleet en gereed was. Het leverde een vertraging op, waardoor we pas tegen middernacht in Bogotá arriveerden. Een taxi-chauffeur stond op ons te wachten en we gingen zo snel als het kon richting ons hotel voor de nacht, onderweg de eerste kist noterend (een Boeing 707 van de luchtmacht).
Een lange nacht was het niet, want de volgende morgen (vrijdag 12 juli) stond een vroeg vertrek gepland met een COPA vlucht naar Rionegro/Medellin. De zevende deelnemer was inmiddels ook bij de groep (hij was de dag ervoor al eerder in Bogotá aangekomen). Voor take-off wisten we een aantal toestellen op het militaire platform te identificeren. De vlucht duurde maar een half uurtje en op Rionegro stond Paolo (onze Italiaanse contactpersoon) al op ons te wachten. We brachten de bagage naar het nabijgelegen hotel en gingen een paar uur later terug naar de luchthaven voor een eerste bezoek aan de F-AIR aldaar. Het evenement vindt plaats op het civiele deel van de luchthaven (aan de overkant bevindt zich nog een militair deel). Hoewel de show te boek staat als een trade-show, is het toch vooral de Colombiaanse Luchtmacht die de toon zet. De static bestond dan ook uit heel veel verschillende types van de luchtmacht, aangevuld met toestellen van de landmacht, marine en politie. Daar bovenop nog een paar civiele kisten. Dit jaar stuurde/huurde Lockheed twee F-16’s van Shaw en was de Canadese luchtmacht vertegenwoordigd met hun CF-18 demo team en een Airbus A310. Op vrijdag bestond de vliegshow uit een beperkt aantal demo’s (Tucano solo, Super Tucano formatie, twee AH-60 Arpia’s, etc.). Verder kwamen er diverse interessante bezoekers langs, met name VIP- en transportkisten. In de avond keerden we weer terug naar ons hotel en ontmoetten daar de laatste twee deelnemers van de reis.
Op zaterdag 13 juli keerden we terug naar de show. Door vroeg te gaan wisten een paar deelnemers de static zonder mensen te fotograferen. Het weer was weer prima te noemen en de show was een stuk uitgebreider. Zo kregen we een demo van een koppeltje Kfirs, de Canadese Hornet, een aantal T-90’s en een formatie van de Boeing 767 met vier (andere) Kfirs. Erg fraai was de formatie van vier Bronco’s die een aantal keren leuk voorbij kwamen zetten. Ook deze dag weer een aantal leuke bezoekers om het geheel te completeren. De avond eindigde weer in de open lucht bij een restaurantje vlak bij het hotel.
Op zondag (14 juli) zou de groep zich splitsen. Een deel keerde terug naar Rionegro voor nog een volledige dag show. Een ander deel koos ervoor om ’s morgens naar de andere luchthaven van Medellin te gaan; Enrique Olaya Herrera. Met bus en taxi werd het civiele veld midden in de stad bereikt. Ook voor de militair geïnteresseerde was er het een en ander te zien; SATENA komt hier met haar, ook militair geregistreerde, toestellen, de Policia Nacional heeft er een vestiging en we wisten een Cessna 208 van de Army mee te pikken. Na een stukje wandelen rondom het veld gingen we per bus weer terug richting Rionegro. Daar kwamen we in de loop van de middag weer aan en konden nog een deel van de show van F-AIR meepikken met de rest van de groep. Vandaag was de laatste dag van het evenement en wederom waren er leuke bezoekers. Aan het einde van de dag werden, net voor zonsondergang, de laatste plaatjes gemaakt en ’s avonds volgde nog een kort vluchtje terug naar Bogotá.
Op maandag de 15e moesten we vroeg op. Voor vandaag stond een bezoek gepland aan de landmachtbasis Tolemaida, waar UH-1’s, UH-60’s en Mi-17’s van de Colombian Army te vinden zijn. Dit bezoek zou samenvallen met het bezoek van een Engelse club aan dit veld. We reden per afzonderlijk vervoer vanaf Bogotá in een paar uur naar het veld. Voordat we bij het army veld arriveerden zagen we de gate-guards en preserved toestellen van het nabijgelegen Melgar (een luchtmacht helikopterveld). Het bezoek leidde ons door de verschillende hangaars van de Mi-17’s en de UH-60’s en gaf de gelegenheid om een aantal foto’s van het helikopterplatform te maken. Al met al goed voor een dikke 25 choppers, waarvan een deel best aardig te fotograferen was. Helaas was het aantal vliegactiviteiten redelijk beperkt op deze maandag. Na een lunch op het veld namen we afscheid en reden terug naar Bogotá. Echter niet nadat Melgar aan een nadere inspectie werd onderworpen. Onze chauffeur kreeg een crash-cursus old skool spotten en hij pikte het gelukkig snel op. Op deze manier werden hier nog een behoorlijke partij choppers gezien. Via een prachtige omgeving (de Andes) en de ‘favelas’ van Bogotá kwamen we weer bij ons hotel terug. Een biertje en een goede maaltijd sloten de dag af.
Voor dinsdag (16 juli) stond een bezoek aan de luchtmachtmuseum op de luchthaven van Bogotá op het programma. Dit is een erg interessant museum dat alleen met toestemming bezocht kan worden. Het bevindt zich op het terrein waar ook de luchtmacht ook haar toestellen heeft staan en met wat mazzel pak je dus ook operationele kisten mee. Wij hadden die mazzel en wisten, behalve het museum zelf, aardig wat vliegend spul vast te leggen (van zowel luchtmacht, landmacht, marine en politie, allemaal vertegenwoordigd op Bogotá – El Dorado airport). ’s Middags volgde een bezoek aan de Policia Nacional op Guaymaral. Deze eenheid vliegt vanaf dit veld met een veelvoud aan types (zoals zo vaak in Colombia). Het bezoekje leverde weer fraaie plaatjes op van Blackhawks en Hueys en een aantal fixed wing types van de politie. Die avond namen twee deelnemers al afscheid van de groep.
Een ogenschijnlijk vreemde eend in de bijt van een 4Aviation tour was een bezoek aan het civiele Villavicencio op woensdag 17 juli. Dit civiele veld is de C-47/DC-3 hoofdstad van Zuid-Amerika. Van hieruit worden veel bevoorradingsvluchten naar de de Colombiaanse jungle uitgevoerd. We reden in een dikke drie uur van Bogotá naar het veld, waar we de hele dag op het platform konden blijven. Behalve de prettige ervaring van behoorlijk wat activiteit van de verschillende Dakota’s op het veld werden we ook getrakteerd op vier militaire bezoekers, die fraai gefotografeerd konden worden. Al met al een hele leuke ervaring, zeker omdat we overal met onze neus bovenop stonden. In de late namiddag reden we weer terug naar Bogotá voor onze laatste overnachting in Colombia.
Voor donderdag (18 juli) stond een klein rondje Bogotá op de planning, waarbij we ook het Musea Militar hebben bezocht. Hier staat een klein aantal toestellen preserved. ’s Middags wilden we wat tijd doorbrengen bij El Dorado International. We bleven aan de buitenkant en wisten gedurende de middag weer een flink aantal militaire toestellen te scoren. Alle onderdelen van de Colombianen (luchtmacht, landmacht, marine en politie) vliegen fanatiek en maken gebruik van een veelvoud aan types. Het resultaat is dat je veel leuke dingen ziet. Deze middag arriveerden ook nog een aantal deelnemers voor de parade boven de stad die op zaterdag plaats zou gaan vinden. Aan het einde van de middag vonden we het welletjes. Meer dan tevreden over de eindscore van de reis besloten we een punt erachter te zetten. Eén deelnemer bleef nog een nachtje in Colombia en de rest ging naar de luchthaven voor de incheckperikelen. Via Frankfurt ging het weer terug naar Düsseldorf, waar we op vrijdagavond (19 juli) arriveerden.