China 2024
China is een van de belangrijkste spelers op de huidige militaire markt, met veel nieuwe ontwerpen die regelmatig worden geïntroduceerd. Veel hiervan waren te zien op de China International Aviation & Aerospace Exhibition van 2024. Deze editie was niet eenvoudig te organiseren en we moesten verschillende obstakels overwinnen.
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar China. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
Op dinsdag 12 november 2024 rond 8u30 in de ochtend stonden de reizigers voor de China/Zhuhai’24 toer klaar bij het bekende Meeting point op Schiphol Plaza. Bij het inchecken voor de lange vlucht naar Beijing bleek dat de geplande overstap in Frankfurt in verband met een staking werd gewijzigd in een overstap in München. Op zich niet direct een probleem, ware het niet dat we hierdoor een dikke 6 uur later in Beijing zouden arriveren. Baggage-drop en de gebruikelijke security gingen allemaal vlotjes. De vlucht naar München was keurig op tijd, evenals de lange vlucht naar Beijing.
Bij onze aankomst net na de middag op woensdag 13 november 2024 in China stond na de gebruikelijke douane-formaliteiten onze gids alsook de bus gereed. Tevens troffen wij een aantal deelnemers van de toer die op eigen gelegenheid naar Beijing waren gereisd. Door de veel latere aankomst moest het oorspronkelijke programma omgegooid worden.
Vandaag konden we nog de Chinese muur beklimmen bij Mutianyu voordat het de duisternis zou vallen. Het weer was niet al te best maar we hebben toch een goede indruk kunnen krijgen van dit immense bouwwerk en de historie. Bij het vallen van de duisternis vertrokken we met de bus naar ons hotel in het centrum van Beijing. Na het inchecken van iedereen voor één nacht, werd er groepsgewijs een eerste lokale restaurant getest en uitermate goed bevonden.
Vanochtend, 14 november 2024, stond een bezoek aan het grote museum in Datangshan op het programma. Na het ontbijt bracht onze bus en gids ons vlotjes naar de ingang van het museum, precies op de openingstijd. Na wat toegangsformaliteiten werd iedereen losgelaten in dit grote PLAAF museum bekend om zijn rijen met MiGs en vele bijzondere vliegtuigen. Om 12 uur verzamelde de groep zich weer om op weg te gaan richting een lokaal restaurant om te lunchen. Na de lunch werd er koers gezet naar de luchthaven; want net na vieren vertrok onze vlucht naar Zhuhai. Inchecken + bag-drop verliepen probleemloos, ook al sprak er niemand een woord Engels. Hier namen wij afscheid van Susan, onze gids voor Beijing.
De Air China vlucht naar Zhuhai was perfect op tijd. Bij aankomst in Zhuhai voegden zich nog een aantal deelnemers bij de groep. Onze gids wachtte ons al op alsook de bus die ons vervolgens vlotjes naar ons hotel voor de komende nachten bracht.
Vandaag, vrijdag 15 november 2024, was het vroeg op. Na een uitgebreid en erg smakelijk ontbijt bracht onze bus ons naar de zuidkant van het vliegveld. Hier heeft de organisatie van de vliegshow tegen een heuvel een soort tribune gebouwd. Deze tribune is precies tegenover het tentoonstellingsterrein. Een zeer goede plek voor de fotografen! Voor het gros van onze groep hadden we toegang weten te regelen om hiervandaan de vliegdemonstraties te kunnen zien met de eventuele zon in de rug. Nu bleek de zon zich niet te willen laten zien, we kregen dikke en lage bewolking, maar goed. Een paar van onze groep had toegang tot een verlaten hotel dat tijdens de show uitgebaat wordt door de Airshow Photoclub. Vanaf het balkon van het hotel heb je prachtig uitzicht op de baan en het vlieggebeuren.
Apart dingetje voor Zhuhai is dat voor de vliegdemonstraties het normale civiele vliegverkeer voor een aantal uren stilgelegd wordt. De duur van de vliegshow is met een kleine 4 uur toch wel redelijk te noemen. Highlights van de vrijdag waren o.a. 3 PLAN J15’s, 2x PLAAF J20’s, een fly-by van de nieuwe J-35 (die ruim voor het tentoonstellingsgebied al in de lage bewolking was verdwenen), Ba Yi (August 1st) met hun J-10’s, de Su-57 demo alsook de Russian Knights. Het programma werd afgerond met diverse Chinese helikopters. Heel bijzonder. Rond 17u begon het al donker te worden en kwam onze bus ons weer oppikken om ons terug naar het hotel te brengen. Ondanks dat de zon zich niet liet zien was iedereen was erg tevreden met de score van deze eerste dag.
Ook in het weekend was het weer vroeg opstaan. Na wederom een uitgebreid ontbijt bracht onze bus ons wederom naar de zuidkant van het vliegveld. Voor vandaag, zaterdag 16 november 2024, hadden we toegang voor iedereen bij de Airshow Photoclub op het verlaten hotel. Gelukkig was het weer ietsje beter dan de vrijdag. Een stuk minder bewolking en halverwege de middag was er zelfs iets van zonneschijn. Het vliegprogramma was in grote lijnen gelijk aan de vrijdag. De J20’s vlogen vandaag met zijn vieren, waarvan 2 stuks na wat rondjes gevlogen te hebben een full-stop maakten. Tevens was de single fly-by van de J-35 nu wel redelijk te zien en fotograferen. ‘s Avonds werd er natuurlijk weer ge-avonturierd bij een lokaal restaurant voor een hapje en drankje.
Ook op zondag 17 november 2024 was het vroeg op pad voor de laatste showdag. De bus bracht ons op tijd naar het tentoonstellingsterrein, oftewel naar de noordkant van het vliegveld. Het regelen van tickets was een behoorlijke uitdaging deze keer, dus een deel van onze groep moest ook vandaag naar het hotel aan de zuidkant in plaats van de tentoonstellingshallen, staticshow en flightline af te struinen. De weersverwachting voor vandaag was in 1 woord ‘nat’. De lokale regenradar toonde een groot regengebied wat pas tegen het einde van de dag voorbij getrokken zou zijn. Dit bleek helaas correct. Het overgrote deel van de dag hebben we moeten schuilen voor (zware) regenval. Hierdoor werd ook het vliegprogramma uitgesteld tot laat in de middag en sterk gereduceerd. Toen het eindelijk wat droger was werd er door een klein aantal acts nog een blokje om gevlogen totdat de schemer viel. Aan het begin van de avond, na wat tijd te hebben gespendeerd om iedereen bij onze bus te krijgen, was het weer retour hotel, eten, drinken, et cetera.
Vandaag, maandag 18 november 2024, was het de vertrekdag voor de meeste toestellen van de static en vliegshow, alsook het begin van onze reis terug naar huis. Na uitchecken bij ons hotel, bracht onze bus ons voor de laatste keer naar de zuidkant van het vliegveld, naar het verlaten hotel. Met een waterig zonnetje was het beter toeven op het balkon dan de afgelopen dagen. In een gestage stroom vertrokken de meeste deelnemende toestellen. Tezamen met wat PLAAF transportvluchten om materiaal af te voeren was het een aangenaam dagje langs de baan. Niet alle vliegtuigen vertrokken. De H-6, waar iedereen toch stiekem op hoopte, deed alleen een imposante engine-run maar werd al snel weer in de covers ingepakt. De PLAN Flankers hadden wat technische issues en bleven ook plakken op de flightline. Rond 17u bracht onze bus ons naar de Zhuhai terminal voor het begin van de lange reis naar huis. Hier werd afscheid genomen van een handjevol groepsleden die op eigen gelegenheid terug naar huis reisden. Lokaal personeel bij de check-in balies bleek bijna geen Engels te spreken, dus het inchecken was allesbehalve soepel. Maar, aan het eind van het proces leek het erop dat iedereen toch zijn boardingpassen had alsook dat de bagage naar de juiste bestemming gelabelled was.
De vlucht van Zhuhai naar Beijing op dinsdag 19 november 2024 verliep zonder problemen. Echter in Beijing bleek dat de vertrektijden van de vluchten naar Europa toch wat vertraagd waren. Wederom werd er afscheid genomen van een aantal reizigers die op andere vluchten terug naar huis reisden. Door het verlate vertrek uit Beijing misten wij de aansluitende vlucht naar Amsterdam. Na wat omboekingsperikelen waren er voldoende stoelen voor onze groep op de eerstvolgende vlucht naar Schiphol. Met een aantal uren vertraging landden wij terug in Nederland. Bij de bagageband bleek zelfs alle bagage aangekomen te zijn. Er werden handen geschud en afscheid genomen. Zo kwam er een einde aan de zeer interessante China-ervaring!