Chili 2012
In 2012 vlogen we de lange route naar Chili voor de tweede keer. De kleine groep fotografen ging die kant op voor een bezoek aan FIDAE en een aantal militaire vliegvelden.
In maart 2012 reisde 4Aviation voor de tweede keer naar Chili voor een bezoek aan de Chileense luchtmacht en de FIDAE. Net als vorige keer gingen 6 mensen naar Zuid-Amerika, en wel van 19 tot en met 29 maart 2012. Eén deelnemer wilde de reis verlengen met bezoeken aan een paar andere landen en de overige vijf stapten op maandag avond (19 maart) in Amsterdam aan boord van een Air France A320, gevolgd door een B777 van dezelfde maatschappij op Charles de Gaulle.
Na een vlucht van meer dan 14 uur volgde de landing op Santiago International. Het was inmiddels dinsdag 20 maart. Daar aangekomen werd de laatste deelnemer snel gevonden en kon de huurauto opgehaald worden (wat net wat langer duurde dan gehoopt). Met de auto in het bezit ging het meteen door naar de hoofdpoort van Base Aérea Pudahuel voor het eerste bezoek. Dit is het militaire deel van de luchthaven van Santiago. Behalve de transportvloot van de Chileense luchtmacht is hier ook een squadron met helikopters te vinden en de cartografische dienst. Genietend van een stralend zonnetje hebben we enkele uren op het veld doorgebracht om uiteindelijk heel veel van de aanwezige toestellen te fotograferen. Hieronder ook de deelnemers voor de fly-pass van de dag erna. Elk jaar, op 21 maart, viert de Fuerza Aérea de Chile haar verjaardag met een fly-pass boven de basis El Bosque. Een deel van de deelnemers opereert dan vaak vanaf Pudahuel. Zo ook dit jaar, in totaal 14 F-16’s en 6 Super Tucano’s waren hiervoor overgekomen. Ook de eerste deelnemers voor de FIDAE, twee Koreaanse luchtmacht T-50’s, werden al gefotografeerd. Aan het einde van de middag was iedereen toe aan een douche, een maaltijd en een bed. Na wat meningsverschillen met de TomTom namen we onze intrek in de appartementjes waar we de komende week zouden verblijven.
Op woensdagmorgen (21 maart) werden we verwacht op Base Aérea El Bosque voor een bezoek. We arriveerden mooi op tijd bij de poort en gingen meteen door naar de plaats die men voor ons in gedachten had. Het koste wat moeite, maar uiteindelijk lukte het om een deel van de vliegende T-35 Píllans aardig te fotograferen. Vijftien Píllans namen deel aan de fly-pass boven het veld. We zagen hier ook weer veel toestellen overvliegen die we op Pudahuel al tegen waren gekomen. Na het fotograferen van de gate-guards namen we afscheid van onze begeleider. In de middag reden we naar Vitacura. Daar heeft de Escuela de Aviación een afdeling met militaire zwevers en Bird Dogjes om ze omhoog te slepen. We wisten deze kisten snel te lokaliseren en fotograferen, maar helaas werd er niet mee gevlogen tijdens ons bezoek. Daarna gingen we door naar Tobalaba, ook in Santiago. Daar heeft de Carabineros de Chile (politie) haar helikopters en fixed wing toestellen staan. Het gemak waarmee hier in het verleden gefotografeerd kon worden is niet meer. We hebben (in de dagen erna) veel moeten bellen en mailen om uiteindelijk toch met lege handen te staan… Een deel van de vliegtuigen en choppers hebben we wel kunnen zien hier, net als een aantal warbirds. Tobalaba is een klein veldje met enorm veel hangars (met daarin heel veel kleinere toestellen, waaronder ook kisten met een militaire geschiedenis). Het avondeten in Santiago werd verstoord/ondersteund door rellende kinderen. Het traangas bereikte ons restaurant gelukkig niet.
Op donderdag de 22e waren we welkom bij ENAER op El Bosque. Een uitgebreide en interessante rondleiding voerde langs alle toestellen die hier in onderhoud en aanbouw waren. Daaronder ook een Argentijnse en Uruguayaanse C-130. Meest opvallende toestel was wel de Boeing 707 Condor van de Chileense luchtmacht. Na het bezoek aan ENAER reden we door richting Rancagua. Daar bevindt zich een grote landmachtbasis. We hadden vooraf geen toestemming gekregen voor een bezoek, maar mochten wel de gate-guards fotograferen. Bij het operationele deel van de basis stonden allerlei militairen die er totaal geen moeite mee hadden als we de helikopters fotografeerden die voorbij kwamen. Dit leverde een aantal hele fraaie opnames op! Nadat we op Rancagua vertrokken zochten we nog de enige civiele Cobra in Zuid-Amerika op en wisten nog een Stearman en een Dakota te vinden. Met name die laatste was lastig te vinden, en de route voerde ons via meerdere kilometers aan zandweg en over een handgemaakt bruggetje (met een geschat maximum toelaatbaar gewicht). Gelukkig werkte de zon nog steeds mee!
Op vrijdagmorgen (23 maart) waren we eindelijk genoodzaakt om vroeg op te staan. We willen redelijk op tijd bij Viña del Mar aankloppen om eventueel toestemming te krijgen voor een bezoek (dat schriftelijk al afgewezen was). Gelukkig was men zo vriendelijk dat we wel de gate-guards mochten fotograferen. Vanaf de overkant van het militaire platform hebben we, tijdens een bezoekje aan de vliegschool (die ook een Navy O-2 hadden staan voor onderhoud), nog een paar Navy toestellen aardig op de baan kunnen fotograferen. Na Viña del Mar reden we naar Quintero, een reserveveld. Daar bleek men ineens een volwaardige nieuwe baan aangelegd te hebben. Ook in de omgeving van Quintero en Viña del Mar werden alle preserved toestellen en wrakken nog met een kort bezoekje onzerzijds vereerd.
Op 24 maart, zaterdag, werden de meesten ’s morgens vroeg wakker geschud door een aardbeving in de buurt van Santiago. Na een ontbijtje, begonnen we de dag weer met een bezoekje aan BA Pudahuel, om te zien wat er eventueel binnen was gekomen voor de FIDAE en om een rondje ‘civiel’ te doen. Daarna reden we, via een H-34 en O-2 bij een school, door naar het grote museum bij Los Cerillos (Museo Nacional Aeronautico y Espacio). Het museum gaf een groot deel van haar schatten prijs, maar de restauratie hangaar was helaas gesloten.
Op zondag (25 maart) werden ’s morgens een paar deelnemers afgezet bij BA Pudahuel. Zij kozen ervoor om arriverende deelnemers voor de FIDAE te fotograferen in plaats van op zoek te gaan naar een aantal preserved toestellen ten noorden van Santiago. Beide groepjes hebben zich prima vermaakt. Op Pudahuel kwamen op deze zondag onder andere twee Braziliaanse luchtmacht Mirage 2000’s binnen. In de loop van de middag was de groep weer compleet bij Pudahuel en werden we nog getrakteerd op hele leuke toevoegingen! ’s Avonds volgde, tijdens het diner, nog een aardbeving. Zwaarder dan de vorige, maar ook verder weg. Gelukkig had dit allemaal geen gevolgen.
Op maandag 26 maart wilden we de hele dag naar de FIDAE. We stonden dan ook al vroeg bij de ingang om daarna zo snel mogelijk naar de opgestelde vliegtuigen te gaan. Dit was een dag voor de opening, zodat er nog niet veel publiek aanwezig was en er aardig te fotograferen viel. De 2012 editie van de FIDAE bracht aardig wat Braziliaanse militaire toestellen bij elkaar, maar ook twee Argentijnse Pampa’s. Bezoeker van de dag was een Uruguayaanse Emb 120 Brasilia, die schitterend te fotograferen was. De dag werd weer afgesloten met een rondje ‘civiel’ bij de luchthaven.
Voor dinsdag (27 maart) hadden we een paar herkansingen op het programma staan. We gingen daarom nog een keer naar Rancagua voor de army-choppers. Het weer was net zo fraai als de vorige keer, maar helaas was er maar weinig te beleven. Via een tweede bezoekje aan het museum (voor de restauratie-afdeling) kwamen we ’s middag weer bij de FIDAE uit voor wat aanvullende toestellen.
Op 28 maart (woensdag) vertrok de deelnemer die nog meer wilde doen in Zuid-Amerika al vroeg. De rest ging in de loop van de ochtend richting Santiago International en Pudahuel. Een kort laatste bezoekje aan de FIDAE leverde nog de Chileense luchtmacht S-70 op die net binnen was gekomen en een extra Uruguayaanse Hercules. Daarna werd de auto ingeleverd en ingecheckt voor de lange terugvlucht. Via Parijs kwamen we op 29 maart weer terug in Amsterdam.