Centraal-Amerika 2019
In februari 2019 reisde 4Aviation naar drie landen in Centraal-Amerika: El Salvador, Honduras en Panama. Tijdens de tour konden we een aantal bijzondere, niet vaak geziene, toestellen fotograferen in alle drie de landen.
Na twee jaar voorbereiding was onze reis naar Midden-Amerika eindelijk begonnen. Met één deelnemer die ons vergezelde in El Salvador, kwam een groep van zeven fotografen op zondag 17 februari 2019 samen op Schiphol voor de lange reis naar Midden-Amerika. Drie landen werden bezocht in een periode van ongeveer twee weken. Via een stop in Houston landden we op zondagavond in El Salvador, verwelkomd door onze gids en een lekker warm klimaat. Een korte trip naar ons hotel volgde voor onze welverdiende nachtrust.
Een nieuwe dag in een nieuw land. Bij het wakker worden op maandag 18 februari 2019, werden we begroet met heldere blauwe luchten en aangename temperaturen, wat een verschil met Europa! Na het ontbijt werden we begroet door onze gids en chauffeur en gingen we weer naar de luchthaven. De internationale luchthaven wordt gedeeld met de Segunda Grupo Aérea, onze gastheren voor vandaag. Deze eenheid vliegt zowel de verouderende maar betrouwbare A-37 als de Cessna O-1. De starttijd van ons bezoek werd verschillende keren gewijzigd tijdens onze weg, maar rond 10:00 liepen we de basis op en zagen twee A-37’s de lucht in gaan. Onze gidsen waren erg vriendelijk en lieten ons hun faciliteiten en vliegtuigen zien. Ze hebben op ons verzoek toestellen verplaatst om de beste foto’s te maken en ondertussen hebben we ons voorbereid op de terugkeer van de ochtendmissie.
De piloten die de twee A-37’s bestuurden waren zich bewust van onze aanwezigheid en voordat ze op de basis landden, voerden ze twee low-passes uit, die de mogelijkheden van de A-37 lieten zien. Na de landing kwamen ze bij ons voor een vriendelijke meet-and-greet voor dat ze naar debriefing gingen. Omdat er voor deze dag geen vluchten meer gepland waren, hebben we ons bezoek aan de basis afgerond; niet voordat er enkele preserved vliegtuigen werden gefotografeerd aan de basis. Een zeer interessante en lonende eerste dag!
Onze tweede dag in El Salvador was gepland voor de basis Ilopango, de thuisbasis van de Primera Grupo Aérea, een eenheid die met verschillende types vliegt. De ontvangst op de basis was weer geweldig. Ondanks het feit dat er op deze dag, dinsdag 19 februari 2019. geen vluchten gepland waren, waren we in staat om alle vliegtuigen op de basis te zien, inclusief een grote verzameling preserved en stored toestellen. We waren ook in staat om een aantal mede-lokale luchtvaartenthousiastelingen te ontmoeten die ons vergezelden tijdens het bezoek. De zon werkte vandaag weer mee, dus we hebben een paar heel goede foto’s kunnen maken van de vliegtuigen van de Primera Grupo Aérea.
Voor ons tweede deel van het bezoek bleven we op het vliegveld en werden verwelkomd door de president van de plaatselijke Flying Club die ons een lunch aanbood. Gelukkig voor ons is er een vrij actieve warbirds scene op het vliegveld met een groep zeer enthousiaste mensen. Na de lunch waren we in staat om verschillende hangars te bezoeken en verschillende mensen te ontmoeten die ons enthousiast over hun vliegtuig vertelden. Hoogtepunten waren een C-47, T-28 en zelfs een vloekwaardige CM170. We hebben ook geprobeerd om de Police Air Wing op het vliegveld te bezoeken, maar ze waren helaas te druk met hun operaties.
Woensdag 20 februari 2019 werd voornamelijk gebruikt voor het bezoeken van enkele Wrecks en Relic-locaties, waaronder een mooie collectie in het Militair Museum in de stad. Onze gids toonde ons de prachtige kustlijn van El Salvador waar we geluncht hebben voordat we terug gingen naar de internationale luchthaven. De uren vóór ons vertrek naar Honduras werden besteed aan het bekijken van de activiteiten op de luchthaven. Extra pareltjes waren een US Coast Guard C-20 en een DoD Dash-8. ‘S Avonds vertrokken we naar Honduras, waar we de beruchte landingsprocedure bij Toncontin International Airport (45 graden bank gevolgd door snel afnemende hoogte) ervoeren. We landden veilig en werden begroet door onze gids die ons naar ons hotel bracht voor de volgende nachten.
Onze gids kwam ons ophalen op donderdag 21 februari 2019 en bracht ons naar Toncontin Airport. Als directeur van het Luchtvaartmuseum kende onze gids de ins en outs van de Hondurese luchtvaart, wat tijdens ons verblijf een grote hulp bleek te zijn. Helaas werden onze bezoeken aan de bases van de Hondurese luchtmacht, vanwege wijzigingen in de top van de luchtmacht, enkele dagen voor ons vertrek geannuleerd, dus moesten we behoorlijk wat improviseren. We zijn deze dag begonnen in het museum met een mooie en grote collectie van de meeste types die in de Hondurese luchtmacht werden gebruikt. Omdat het museum grenst aan de vliegbasis, konden we een aantal goede opnamen van de activiteiten maken, maar met de hulp van onze gids mochten we op de basis, waardoor deze dag weer een fantastische dag werd! Er waren behoorlijk wat vliegbewegingen op de basis en het weer was weer fantastisch, dus alleen blije gezichten! Na de lunch verlieten we de basis om buiten de basis te staan waar onlangs een spotters-corner is gemaakt (na de recente baanverlenging). We hebben nog meer vliegbewegingen van de Hondurese luchtmacht kunnen vastleggen, een zeer goede dag!
Hoewel de toestemming om de basissen te bezoeken er niet meer was, waren we niet van plan om op te geven, dus gingen we op vrijdag 22 februari naar de trainingsbasis van de Hondurese luchtmacht: Comayagua / Soto Cano Air Base. Van alle bases in Honduras is dit degene waar je echt toegang nodig hebt om iets te zien. Er wordt veel gebouwd, omdat dit de nieuwe internationale luchthaven in de komende jaren zal worden. Voor nu waren we afhankelijk van enkele contacten van onze gids. Hoewel veel mensen hun toestemming gaven om de basis te betreden, werd de laatste “go” van het hoofdkwartier niet gegeven, dus helaas een niet zo vruchtbare dag vandaag.
We hebben het weekend van 23 en 24 februari gebruikt om van Tegucigalpa naar La Ceiba te reizen door het indrukwekkende landschap van Honduras. Op zaterdag bezochten we de prachtige Pulhapanzak-watervallen, terwijl we op zondag een kleine boot namen naar de Caribische eilanden van Cayo Cochino. Helder blauw water, het op een na grootste Koraalrif van de wereld en verbazingwekkende dieren in het wild maakten dat deze tour er bijna als een vakantie uit zag … Na een meer toeristisch weekend hebben we ons voorbereid op onze volgende week met luchtvaart, te beginnen in La Ceiba.
Goloson Airport, aan de rand van La Ceiba, was ons doel voor maandag 25 februari. De luchtmacht deelt het vliegveld met de commerciële luchthaven en er zijn een aantal mooie punten om op hetwelk te kijken. Het gebouw de universiteit van La Ceiba grenst aan de basis en we hadden geregeld om de activiteiten op de basis vanaf hun terrein te bekijken. Afgezien van enkele commerciële vluchten en een enkele Maule, was er niet veel aan de hand hoewel verschillende F-5’s konden worden geïdentificeerd. Net rond het middaguur werden we verrast door twee F-5’s die over de baan knalden! De smetteloze uitziende toestellen maakte verschillende low passes voordat ze uiteindelijk landden. Onze positie bleek perfect voor fotografie van deze schoonheden. Het onbetwiste hoogtepunt van de reis ! Activiteit in de de namiddag was weer beperkt en na wat Wrecks & Relics te hebben gepraat vervolgden we onze weg naar San Pedro Sula voor onze laatste dag in Honduras.
Ons laatste doel in Honduras was de luchthaven van San Pedro Sula / Ramon V Morales, de thuisbasis van de A-37-vloot van de Hondurese luchtmacht. Hoewel niet zo open als La Ceiba, zijn hier wel enkele punten te vinden om op de basis te kijken. De luchtmacht had blijkbaar geen vluchten gepland deze dag omdat er gedurende de dag geen bewegingen werden gezien. Hoewel we verschillende toestellen hebben kunnen identificeren, konden er vandaag geen foto’s worden gemaakt. Aan het einde van de dag namen we onze vlucht naar het derde land in deze tour: Panama.
Vandaag, woensdag 27 februari 2019, hebben we beide luchthavens bij Panama City bezocht. We begonnen op de internationale luchthaven en kregen alle aspecten van de luchthaven te zien, inclusief de beroemde storage area met inbeslaggenomen vliegtuigen. Het bezoek aan SENAN werd echter op het laatste moment geannuleerd, hoewel we enkele van hun vliegtuigen konden zien en fotograferen. Na de lunch gingen we naar Marcos A. Galabert / Albrook, het vliegveld voor general aviation. Hier konden we alles zien wat we wilden, inclusief de presidentiële vloot van Panama. We sloten de dag af met een bezoek aan enkele Wrecks & Relics en een welverdiend biertje in de avond! Vanaf dit moment reisde de groep terug naar Europa, arriverend op donderdag en vrijdag.