Brazilië 2018
In 2013 was 4Aviation voor het eerst naar Brazilië gereisd voor oefening Cruzex2013. Dit was een groot succes met een grote verscheidenheid aan vliegtuigen uit Midden- en Zuid-Amerikaanse. Vanwege allerlei redenen werd de oefening verschillende keren uitgesteld, maar in 2018 werd de oefening weer op de kalender gezet.
We brachten vijf dagen door op en rond de basis, wat veel kansen bood om de vele verschillende vliegtuigen te fotograferen onder verschillende weersomstandigheden en veel verschillende hoeken.
Meer dan 100 vliegtuigen van de Braziliaanse strijdkrachten en meer dan twee dozijn vliegtuigen van deelnemende andere strijdkrachten waren te zien tijdens deze week.
Op zondagochtend 25 november kwam een groep van negen personen bijeen op Schiphol voor de vlucht naar Natal (Brazilië). In Lissabon hebben we nog eens zes personen opgehaald om deel te nemen aan de tour. Een oude Airbus A340 bracht ons over de Atlantische Oceaan en we landden op Natal International Airport na een soepele vlucht. Er wachtten nog twee gasten op ons op het vliegveld en de laatste twee hadden al ingecheckt in ons hotel aan het strand.
Immigratie en het ophalen van de verhuurbusjes kostte wat tijd, maar we kwamen rond middernacht aan bij het hotel. De sleutels van het hotel waren allemaal voorbereid en terwijl de meerderheid naar bed ging, waagden sommigen de overtocht naar de overkant van de straat naar een lokale bar voor een koud biertje op deze warme lenteavond.
Op maandag 26 november vertrok de groep van 19 naar de militaire basis, die ongeveer 20 minuten rijden was. Voordat de oefening begon, hadden we allemaal instructies ontvangen van het Braziliaanse perscentrum om de accreditatie te regelen zodat we dagelijks het vliegveld konden betreden als pers / fotograaf tijdens de oefening. Op de basis werden een aantal plekken toegewezen waar we overdag zouden kunnen staan (van 09.00 – 12.00 en 14.00 – 17.45 uur). Deze plekken werden de avond tevoren via e-mail aangekondigd.
We kregen onze perskaarten, kregen een korte briefing en verzamelden onze gele shirts. Vlak voor 09.00 uur brachten twee busjes ons naar de aangewezen plekken en kon het plezier beginnen. Wel, dat was het idee. Het weer was niet zo geweldig en toen we onze plek kwamen begon het te regenen, en dit ging nog een tijdje door. Daarom werd de missie geannuleerd en keerden we terug naar het perscentrum. Hier hebben we enige tijd gewacht en vernomen dat het weer na het middaguur beter zou worden. Rond 14.00 uur begonnen we aan onze tweede poging om operationeel te fotograferen en bezochten we plek 3 die zich bevond naast de oostelijke landingsbaan. Hier kon je goede foto’s maken van het vliegtuig dat de start- en landingsbaan oprijdt, opstijgt en land. ‘s Middags was het nooit een grote groep vliegtuigen die opstegen voor een gezamenlijke missie, maar een continue stroom vliegtuigen die de lucht inging voor kleine missies. Terwijl de zon onderging was het licht erg mooi en konden mooie foto’s gemaakt worden. Rond 17.30 uur was de zon verdwenen en werd het te donker om foto’s te maken. We verlieten de basis en gingen naar ons hotel. Hier namen we een broodnodige douche en gingen we naar de nabijgelegen food truck court om te genieten van een eenvoudige maaltijd en een paar drankjes.
Op dinsdag 27 november begonnen we op plek 4 die naast de taxibaan lag. Vanaf hier kon je alle vliegtuigen fotograferen die voorbij taxiën en enkele foto’s op de landingsbaan waren mogelijk. Na ongeveer 11.00 uur werden het licht richting de landingsbaan moeilijker, omdat de zon daar in je gezicht scheen, maar de taxi-opnames werden steeds beter.
In de ochtend was er steeds een grote Cruzex-missie van ongeveer 60 vliegtuigen. De Braziliaanse Command & Control-vliegtuigen vertrokken als eerste (E-99 en R-99) gevolgd door de tankervliegtuigen (Chileense KC-135E, USAF KC-135R en Braziliaanse KC-130M). Daarna was het transport aan de beurt (Braziliaanse C-130, C-295, Canadese CC-130J en Franse CN235), op de voet gevolgd door veel jachtvliegtuigen (Braziliaanse A-4, AMX, F-5, Super Tucano, Chileense F-16AM , Peruviaanse A-37 en Mirage 2000, Uruguayaanse A-37 en US F-16C). Rond de middag verlieten we de basis en namen een koud drankje en een lunch in een klein restaurant net buiten het perscentrum. Vlak voor 14.00 uur sprongen we weer in de busjes en brachten ons naar plek 3, dezelfde als de middag ervoor. Het weer was beter dan gisteren, en we hadden een geweldige tijd dicht bij zoveel prachtige vliegtuigen te kunnen doorbrengen.
Op woensdag 28 november begonnen we ons dagelijks ritueel door het hotel op tijd te verlaten en bezoeken van een supermarkt voor wat eten en drinken. De temperaturen waren rond de 30 ° C, dus het was belangrijk om voldoende vloeistof te drinken. Dezelfde plekken, 4 in de ochtend en 3 in de middag, werden aan ons toegewezen. Elke dag werd de groep geëscorteerd door een paar chauffeurs en piloten. De laatste trainden op de A-29 en C-95 in Natal. Maar de training was gestopt tijdens Cruzex. Onze piloot voor die dag moet zijn navigatievaardigheden opfrissen omdat hij de juiste plek niet kon vinden. Bonus was dat we een aantal delen van de basis zagen waar we nog niet eerder waren geweest. Groot negatief was het feit dat de missie was begonnen en dat we door de constante stroom vliegtuigen de taxibaan niet konden oversteken … We stonden enige tijd onder een afdak en konden hierdoor enkele foto’s maken onder een andere hoek dan tot nu toe.
Omdat we binnen 4Aviation, bijna altijd, zeer flexibel opereren, wilden sommigen na het opstijgen van de missie de basis verlaten om opnamen in de landing te maken. De meeste transportvliegtuigen keerden meestal tussen 12.00 en 13.00 uur terug, terwijl we niet op de basis waren. Op deze manier konden we deze vliegtuigen ook vangen met de zon in de rug.
Voor de middagmissie keerden we allemaal terug naar de basis en waren we ’s middags helemaal gelukkig op plek 3.
Donderdag 29 november was de laatste operationele vliegdag van de oefening. In de ochtend gingen we naar plek 4 en verlieten de basis opnieuw na de lancering. ’s Middags waren we oorspronkelijk gepland voor spot 3, maar de baas van de oefening wou ons daar niet meer hebben. We gingen naar een vliegtuigoverkapping/shed, dat was erg lekker omdat het erg warm was, en wederom andere fotografeermogelijkheden gaf. Maar omdat we op deze plek snel tegen de zon inkeken kozen we ervoor om weer te vertrekken voor de landing.
Nadat het laatste vliegtuig was binnengekomen, gingen we terug naar het mediacentrum. De hele week hadden we gevraagd naar de mogelijkheden van een nachtfotografie. Omdat het nogal vroeg donker is, zou dit niet leiden tot een te grote extra belasting voor het perscentrum. Op het laatste moment was het mogelijk en we gingen naar het platform met alle bezoekende toestellen. Hier brachten we meer dan een uur door in prachtige lichtomstandigheden. In het pikdonker verlieten we de basis voor de laatste keer.
Op vrijdag 30 november hadden we een luie start. Er was vandaag geen operationeel vliegen. Sommigen sliepen uit, sommigen namen een tour door de stad en sommigen probeerden de Atlantische Oceaan uit door er ‘s ochtends te zwemmen. Rond 11.00 uur ging het grootste deel van de groep terug naar de vliegbasis in de hoop dat er een aantal transportvliegtuigen van de deelnemende landen te zien zou zijn. Het was echter erg stil. Een A-29 Super Tucano vertrok en kwam nooit meer terug, een C-95 Bandeirante vertrok, maar landde op de verkeerde startbaan. Plots kwam er een Chileense C-130 binnen en later in de middag zagen we de nieuwste aanwinst van de Braziliaanse transportvloot, de Boeing C-767, gevolgd door een vertrekkende C-97 Brasilia en uiteindelijk een C-99A. Dat sloot ons luchtvaartdeel van de tour af.
We gingen terug naar het hotel voor een verfrissende douche en genoten van onze laatste maaltijd op het plein buiten het hotel in heerlijke temperaturen voordat we naar het vliegveld gingen. De vlucht naar huis was rustig en via Lissabon keerden we terug naar Amsterdam op zaterdag 1 december. Een reis om nooit te vergeten en weer op de 4Aviation-kalender voor de volgende keer geplaatst moet worden. Hopelijk in 2020.