Brazilië II 2024
Cruzeiro do Sul Exercise (CRUZEX) is een multinationale en operationele oefening die sinds 2002 wordt georganiseerd door de Braziliaanse luchtmacht (FAB), gericht op gezamenlijke training in conflictscenario’s en het bevorderen van de uitwisseling van ervaringen tussen deelnemende landen. De editie van 2024 vond plaats van 3 tot 15 november op de luchtmachtbasis Natal en bracht 16 landen, meer dan 3.000 militairen en ongeveer 100 vliegtuigen, zowel Braziliaanse als buitenlandse, samen.
De interesse van de reizigers was zo groot dat we voor elke week van de oefening een reis organiseerden. Een verslag van de tweede week volgt binnenkort.
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar Brazilië. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
De reis begon op 10 november 2024 niet heel erg relaxed aangezien onze vlucht van Amsterdam naar Lissabon een flinke vertraging had. Dusdanig dat we de aansluiting naar Natal zouden missen.
Na vertrokken 1,5uur na de geadverteerde tijd en landen net iets voor het tijdstip dat de volgende vlucht zou vertrekken. Gelukkig was het bij de bemanning van TAP duidelijk dat er een flinke groep voor Brazilië zat en werd er op ons gewacht. Daar waren we erg blij mee. Iets na 22:00 landen we in Natal, waar het papierwerk voor vijf auto’s natuurlijk even duurde, ook het hotel was niet al te vlot, ondanks dat al het incheckwerk vooraf al was gedaan, en een uurtje na middernacht lagen de meeste op het bed.
Maandag 11 november 2024 moesten we er weer vroeg uit, omdat we on om 07:00 uur al moesten melden. We konden op tijd ontbijten in het hotel en de korte rit naar de basis verliep voorspoedig. Het was een nieuwe week voor de oefening, dus weer andere spotters en persmensen bij de incheck, maar dat liep ook goed toen we in de gaten hadden hoe het werkte. Op de basis waren een aantal plekken ingericht waar we konden staan en bij elke sessie, ochtend en middag, zouden op een andere plek terecht komen, altijd rekening houdend met de stand van de zon. Op deze ochtend werden we eerst op de plek langs de noordoost kant van de oostelijke baan gezet. Hier kon je zowel op de baan als op de taxibaan en platform plaatjes trekken. Na een paar uurtjes zat de eerste sessie erop en hadden we ruim 50 verschillende toestellen op foto, helemaal niet slecht!
Tussen de middag werden we met de bus naar de oude civiele terminal gebracht waar je overheerlijk Street food kon kopen met een verfrissend drankje. In de terminal is een leuk museum en ook verschillende stands met petjes, patches, t-shirts etc van verschillende eenheden.
Na de middag gingen we naar een plek aan de westkant van dezelfde baan. Hier kon je de toestellen mooi vastleggen tijdens take-off en landing. De middagmissies waren altijd iets kleiner, ongeveer 35 toestellen.
Aan het einde van de dag weer met de bus terug en op weg naar het hotel. Daar kon je kiezen om aldaar te eten of een van de vele tentjes in de buurt. Iedereen ging met een heerlijk luchtvaartgevoel naar bed, maar er waren nog meer plekkenop de bases die we konden onderzoeken en daar keken we naar uit!
Op dinsdag 12 november 2025 weer vroeg eruit en hetzelfde ritueel. Bij de basis je naam weer opgeven en in de bus, deze keer naar een plek aan de zuidoost kant van de oostelijk baan met zicht op de vele sheds waar de lokale en bezoekende toestellen geparkeerd waren. Net voordat we het operationele gedeelte opreden met de bus hoorden we twee toestellen opstijgen, en dat waren de beide marine A-4’s die de dag ervoor niet gevlogen hadden. Erg jammer, als ze een kwartiertje hadden gewacht waren we op een hele mooie plek voor de foto geweest.
Op deze plek hadden de meeste toestellen de wielen van de grond, sommige net niet en andere waren al een stukje airborne, genoeg variatie dus! Tijdens de landing was het licht alweer lastiger, maar als je achteromkeek lag daar een mooi taxibaan, waar de bezoekende toestellen langs kwamen met heel mooi licht. In de middag gingen we naar dezelfde plek als de dag ervoor in de middag. Mede ook dankzij het voorwerk vooraf en in de week ervoor was er deze avond ook de mogelijkheid tot avond/nachtfotografie. Dat was in de eerste week niet mogelijk omdat de groep te groot was. Nadat de laatste toestellen waren geland en terug op hun plek was er vlakbij de onder andere Gripen een ruimte ingericht waar we konden experimenteren met avondfotografie. De zon ging net onder, de lucht was oranje met nog een wolkje, wat gave effect gaf. We bleven tot het echt heel donker was, en dat gaat daar best snel, en konden zo verschillende AMX, Gripen en Super Tucano’s vastleggen.
De woensdag 13 november 2025 en donderdag 14 november 2025 waren ongeveer hetzelfde, in die zin dat we verschillende plekken bezochten, ook andere als de dagen ervoor, en onze kaartjes konden vullen met vele geweldige foto’s en onze buikjes met heerlijk streetfood. Happy times!
We wisten dat op vrijdag 15 november 2025 geenmissies gevlogen zouden worden en er werden allerlei plannen gemaakt, zoals rijden met duinbuggy’s, luieren in het zwembad/aan het strand en het bezoeken van andere bezienswaardigheden in de regio. Met de benenwagen en lokale taxi’s/Uber is dat eenvoudig te doen. We kregen echter ook een lijstje onder ogen met transporttoestellen die binnen zouden komen en dan kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Iedereen werd ingelicht en een deel van de groep ging nog een deel van de dag vliegtuigen kijken. Eerst een oude MB326 in een museum in het zuiden van de stad en daarna zagen we onder andere een aantal C-95 Bandeirantes, een KC-30, C-95 en KC-390. Verder vetrokken er nog een aantal F-5jes en dat is altijd leuk te zien. De rest van de dag werd door iedereen individueel ingevuld totdat we laat in de avond naar het civiele vliegveld gingen voor de vlucht terug. Deze was nu lekker op tijd en op Lissabon moesten we een paar uurtjes wachten voor de vlucht naar huis.
Het was weer een geweldig ervaring met veel bijzondere toestellen die je bij ons niet ziet. Hopelijk laat de volgende editie van CRUZEX niet meer zo lang op zich wachten.