Slechts drie van de zeven deelnemers aan de vijfde 4Aviation-tour naar Bahrein verzamelden zich op dinsdag 12 november 2024 op Schiphol. Drie anderen sloten zich aan in Istanbul, terwijl de laatste besloot om zelf naar Bahrein te vliegen voordat hij zich bij de groep voegde. In totaal dus zeven deelnemers. De groep zou waarschijnlijk groter zijn geweest als onze tours naar Brazilië en China niet samenvielen met deze.
De aankomst in Bahrein, inmiddels op 13 november (woensdag), was op tijd. De douane en immigratie verliepen een stuk sneller dan verwacht en de huurauto’s werden vrij efficiënt “meegegeven”. Dus, op naar ons hotel en snel daarna naar bed. Het was al bijna 3 uur ’s nachts.
Ondanks onze late aankomst, werd er vroeg ontbeten en we vertrokken ruim op tijd naar Sakhir Air Base. De zon scheen fel, zoals gehoopt en verwacht. Voordat we naar de ingang van het evenement gingen (vandaag was de eerste dag van de Bahrain International Airshow 2024), keken we eerst even snel naar de opties aan de overkant van het veld. Omdat de airshow zelf tegen het licht in wordt gehouden, gaan we ’s middags altijd naar buiten. Helaas was toegang tot ons favoriete plekje niet mogelijk, een prikkeldraadachtige constructie stond in de weg.
De toegang tot het showterrein was gemakkelijk (we hadden onze perspassen al bij ons toen we aankwamen) en na een kort bezoek aan het perscentrum gingen we naar het platform. Hoewel de vliegtuigen voor de vliegshow nu ergens anders stonden, zag de locatie er heel bekend uit. Een veel vliegtuigen en helikopters van de Royal Bahraini Air Force, een vrij serieuze bijdrage van de VS en vliegtuigen uit Saoedi-Arabië, de VAE en Pakistan. De show richt zich ook op de burgerluchtvaart, dus waren er ook verschillende civiele kisten aanwezig.
Vanwege de openingsceremonie was de fly past van de RBAF-fighters eerder dan normaal. Dit betekende dat we deze fotografeerden vanaf het showterrein en kort daarna naar buiten gingen (na nog een koud drankje en een hapje in het perscentrum). Omdat onze favoriete plek niet toegankelijk was, positioneerden we onszelf op het terrein van de universiteit. Dit werd niet gewaardeerd door de beveiligingsmensen van de universiteit, dus we belandden daarna dichter bij het Formule 1-circuit.
De vliegshow bestond uit een fly-by van twee B-52’s, gevolgd door de Saudi Hawks, Saudi Eurofighter, USAF F-16 (vanaf Spangdahlem), een pass van een USNavy P-8, Pakistan Air Force JF-17 en het Indiase Dhruv-helikopterteam.
De avond brachten we door in een restaurant op loopafstand van het hotel, ontspannend en slapend. De hele dag in de hete zon doorbrengen nadat we de nacht ervoor maar een paar uur hadden geslapen, eiste zijn tol van iedereen.