Bahrein 2018
De vijfde editie van de Bahrain International Airshow op Sakhir Air Base vond plaats van 14 tot 18 november 2018. Voor de eerste keer in het bestaan was de show in november in plaats van januari, om overlap met andere shows in de regio te voorkomen.
In november 2018 reisde 4Aviation voor de derde keer af naar Bahrein voor deze show.
Op dinsdag 13 november verzamelde een groep fotografen op Schiphol voor onze derde reis naar Bahrein. Eerdere edities van de Bahrain International Air Show (BIAS) bleken erg interessant, dus de verwachtingen waren hooggespannen. Via een stop-over in Londen, waarbij we nog wat fotografen oppikten, kwamen we laat in de avond aan bij Bahrain International. We hebben onze huurauto’s opgehaald en zijn naar ons hotel gegaan, een kwartier rijden.
De volgende ochtend, 14 november, was het vroeg opstaan voor onze eerste dag op BIAS2018. Nadat we onze passen voor de show hadden opgehaald, zetten we voet op Sakhir Air Base. De static bestond uit een aantal Royal Bahrain Air Force (RBAF) -vliegtuigen, een aantal civiele vliegtuigen en een groot aantal vliegtuigen van de USAF, USMC en US Navy. De fligtline stond vol met de Russian Knights, evenals het RAF Typhoon-displayteam, Frecce Tricolori, Al-Fursan en een aantal vliegtuigen uit de Verenigde Arabische Emiraten.
Omdat de zon slechts tot 11.00 uur ‘goed’ is op de show, zijn we op weg gegaan naar een plek buiten de basis voor het vliegende gedeelte van de show. De opening van de show bestond uit een fly-by van drie RBAF F-16’s en drie RBAF F-5’s. Daarna gingen verschillende toestellen van de eerdergenoemde de lucht in voor hun demo. Niet opererend vanuit Sakhir maar wel vliegend waren een B-1B (saaie fly-over) en een VMFA-211 F-35B (sommige fly-by’s). Vanaf onze plek was het goed fotograferen en konden we een aantal fraaie foto’s van de deelnemende toestellen. Met de zonsondergang rond 17.00 uur, waren we rond 18.00 uur terug in ons hotel voor een maaltijd en een welverdiende nachtrust.
Op donderdag 15 november volgden we in principe hetzelfde protocol als de dag ervoor. We hadden echter geen toegang meer tot onze plek aan de andere kant van de landingsbaan, dus we vonden een plek iets verder van de landingsbaan. Deze plek bood een aantal verschillende hoeken, waaronder enkele landingsshots van deelnemende vliegtuigen. De show was ongeveer hetzelfde als de dag ervoor, inclusief de fly-overs van de USAF- en USMC.
Vrijdag 16 november was de laatste dag van het business gedeelte van BIAS, maar ook de eerste dag van de openbare dagen bij BIAS. Het publieke deel van de show ligt ver van het beursterrein en had slechts drie helikopters op de static. Sommige leden van de groep begaven zich naar het publieke deel (en terug), terwijl anderen hun geluk buiten de basis probeerden. Aan het einde van de dag verzamelden we ons op het BIAS-terrein voor enkele nachtopnames. Omdat de zon heel snel onderging was het mogelijk om een aantal goede nachtopnames van de toestellen op de static-show te maken. Een beetje moe van de lange dag, maar zeer tevreden gingen we terug naar ons hotel.
Hoewel de beurs al op zaterdag 17 november was afgelopen, mochten we op deze dag de basis op om de vertrekkende toestellen te fotograferen. Helaas was het grootste deel van de RBAF gepland voor vertrek de volgende dag, maar we zijn erin geslaagd om de nieuw afgeleverde C-130J te platen die vertrok. Daarnaast waren we in staat om de vertrekkende Amerikaanse vliegtuigen te fotograferen en een aantal alternatieve opnamen van de toestellen op de flightline te maken. Voordat we naar het vliegveld gingen, hebben we even opgefrist in het hotel. Onze late vlucht vanuit Bahrein bracht de groep naar huis. Wederom een succesvolle reis was ten einde!