Frequently Asked Questions
Q: Kan iedereen boeken? A: Ja. 4Aviation werkt niet met lidmaatschappen of iets dergelijks. Iedereen die deel wil nemen kan zich aanmelden voor een reis. |
Q: Ik kan mijn interesse tonen voor een reis. Wat houdt dat in? A: Als je vooraf interesse toont in een reis dan krijg je, in principe, eerder bericht van het programma en de prijzen dan mensen die geen interesse getoond hebben. Je kunt op dat moment je plaats reserveren door te boeken. Verder gelden er geen verplichtingen. |
Q: Ik ben 68 jaar oud. Is dat een probleem? A: Nee hoor. Iedereen is welkom en onze oudste reiziger was 82 jaar oud. Je moet er wel rekening mee houden dat bij de reizen er vaak redelijk wat kilometers gereden worden en je niet elke avond om 17.00 uur in het hotel bent. |
Q: Ik kom niet uit Nederland. Is dat een probleem? A: Nee hoor. We hebben inmiddels reizigers van meer dan 30 verschillende landen mogen begroeten op onze reizen (België, Duitsland, Ierland, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Frankrijk, Japan, Malta, Zweden, Australië, etc. etc.). Alle reisbegeleiders spreken prima Engels en meestal redden ze zich ook heel aardig in het Duits. De schriftelijke communicatie is in principe tweetalig (Nederlands en Engels). |
Q: Hoe groot zijn de groepen maximaal? A: We kiezen voor kwaliteit en flexibiliteit boven kwantiteit. Dat betekent dat de groepen meestal niet groter zijn dan 16 personen. Als er minder flexibiliteit nodig is kan de groep iets groter zijn. Voor bezoeken aan open dagen, waar geen flexibiliteit benodigd is, is de groepsgrootte onbeperkt. |
Q: Is 4Aviation verzekerd? A: Ja. 4Aviation heeft een aansprakelijkheids- verzekering voor reisorganisaties afgesloten. |
Q: Moet ik mezelf verzekeren? A: Ja. Iedereen die met 4Aviation reist is verplicht een dekkende reisverzekering te hebben. Een annuleringsverzekering wordt aanbevolen. Betreffende verzekeringen zijn via 4Aviation te boeken, maar dat kun je uiteraard ook bij je eigen tussenpersoon regelen. 4Aviation bemiddelt in verzekeringen en ontvangt daarvoor van Europeesche Verzekeringen provisie. |
Q: Wat kan ik verwachten wat betreft de vluchten? A: Als de informatie beschikbaar is zullen we het vluchtschema bekend maken op het moment dat de boekingen voor de reis beginnen. Als het vluchtschema niet vooraf bekend is geef je met je boeking aan je te schikken naar het vluchtschema dat uiteindelijk wordt gekozen. Uitgangspunt is dat we vertrekken we vanaf Amsterdam-Schiphol en zullen altijd proberen het te melden als we daarvan afwijken. Uitgangspunt is ook dat we zo min mogelijk gebruik maken van low-cost maatschappijen. Het liefst maken we gebruik van vluchten die overdag (na 9 uur ’s morgens) vertrekken, ook als dat betekent dat we dan een tussenstop moeten maken. Een eventuele tussenstop proberen we zo kort mogelijk te houden, maar we kunnen niet voorkomen dat je (als luchtvaartenthousiast) soms een aantal uren op een luchthaven door moet brengen onderweg naar je eindbestemming. |
Q: Ik wil zelf mijn vluchten regelen. Kan dat? A: Ja, vaak wel. Met name bij de meerdaagse internationale reizen bieden we vaak de mogelijkheid om zelf je vliegtickets te regelen. We noemen dat een “land-only” optie. In zo’n geval dien je zelf voor het vervoer van en naar de bestemming te regelen. Je wordt dan geacht je te schikken naar de tijden die door de groep gevlogen worden. |
Q: Ik wil alleen mee met de eventuele (basis)bezoeken en verder alles zelf regelen. Kan dat? A: Nee. 4Aviation organiseert complete reizen, inclusief verblijf en vervoer. Als je al in een land bent dan is de “land-only” optie de beste mogelijkheid. In principe betaal je 4Aviation voor de reis, niet voor de (eventuele) bezoeken. |
Q: Als een evenement (bezoek of vliegshow) geannuleerd wordt, wordt de reis dan ook geannuleerd? A: Nee, in principe niet. De reizen bestaan in principe uit vervoer, verblijf en een programma. Als het programma, door omstandigheden, wijzigt blijft het deel van vervoer en verblijf overeind. Gelet op het karakter van de reizen (vaak met een militair karakter), kan er echter altijd op het laatste moment iets gebeuren waardoor de reis niet kan worden uitgevoerd zoals omschreven. In principe gaat de reis dan gewoon door. Wil je de reis kunnen annuleren als een evenement wordt geannuleerd en woon je in Nederland, België of Duitsland dan kun je ook via 4Aviation een allrisk annuleringsverzekering afsluiten. In een dergelijk geval kan dan deze verzekering worden aangesproken. Deze verzekering vergoedt 75% van de kosten van de reis. In voorkomende gevallen zullen we overigens altijd kijken of er een oplossing te vinden is. Dat geldt ook voor de 25% aan kosten die niet door de allrisk annuleringsverzekering worden gedekt. |
Q: Wanneer en hoe krijg ik mijn reisbescheiden? A: De reisbescheiden sturen we in principe twee weken voor een reis per mail toe. We streven ernaar om alle communicatie per mail te doen. We sturen een uitgebreide reisbeschrijving (briefing) waarin alle relevante gegevens van een reis terug te vinden zijn. |
Q: Wanneer en hoe krijg ik mijn vliegtickets? A: Vliegtickets zijn tegenwoordig altijd e-tickets. Het uitgangspunt is dat 4Aviation iedereen, die met de groep mee vliegt, incheckt en de boarding passes voor vertrek uitdeelt. |
Q: Ik heb een visum nodig. Regelt 4Aviation dat? A: Nee, normaal gesproken niet. Iedere reiziger is zelf verantwoordelijk voor het in bezit hebben van geldige reispapieren. In uitzonderingsgevallen kan het zijn dat 4Aviation voor de groep het visumtraject opzet. 4Aviation geeft echter nooit garanties voor het tijdig in bezit krijgen van geldige reisdocumenten. |
Q: Wat voor hotels moet ik verwachten? A: 4Aviation kiest bijna altijd voor middenklasse hotels (op basis van tweepersoonskamers met 2 bedden en een eigen badkamer). Vaak zal ontbijt bij de overnachting inbegrepen zijn. Als de locatie en/of de route ertoe aanleiding geven, kan het zijn dat de accommodatie iets eenvoudiger of luxer is. |
Q: Doet 4Aviation iets speciaals voor loyale klanten? A: Ja. Na je eerste reis krijg je bij elke volgende reis een korting op de reissom. De hoogte daarvan hangt af van de totale reissom. |
Q: Als ik me aanmeld voor de nieuwsbrieven, word ik dan bedolven onder ongewenste mail? A: Nee. De digitale nieuwsbrieven van 4Aviation worden alleen verstuurd als er iets nieuws te melden is. Afmelden van de nieuwsbrieven is heel eenvoudig. |
Q: Kan ik onbeperkt reisbagage meenemen? A: Nee. Behalve de beperkingen die gelden bij de luchtvaartmaatschappij hebben we veelal ook te maken met beperkingen in de huurauto’s. Het meebrengen van harde koffers wordt daarom zeer sterk afgeraden. |
Q: Is er een vertegenwoordiger van 4Aviation aanwezig bij de reis? A: Ja. De groep wordt altijd begeleid door een of meerdere vertegenwoordiger(s) van 4Aviation. Dit zijn altijd ervaren reizigers met, waar mogelijk, een speciale interesse in de bestemming. |
Q: Is er een relatie tussen Scramble/DAS en 4Aviation? A: Nee. Behalve dat de mensen achter 4Aviation ook redacteur zijn of waren van Scramble, is er geen enkele relatie tussen beide organisaties. |
Q: Wat is het idee achter éénpersoonskamers? A: Heel vaak bieden we de mogelijkheid om een éénpersoonskamer te boeken. Overweeg deze mogelijkheid als je weet dat je slaapgedrag andere mensen zou kunnen storen. Omgekeerd geldt hetzelfde; overweeg deze mogelijkheid als je weet dat het slaapgedrag van anderen je relatief snel stoort. |
Q: Hoe moet ik de kleurcode interpreteren die de zwaarte van een tour aangeeft? A: Groen is het laagste niveau. Dit betekent dat het programma van de tour fysiek niet erg veeleisend is. Oranje is het gemiddelde niveau. Dit betekent dat het programma van de tour enigszins fysiek zwaar is. Het schema omvat een aantal keer vroeg vertrekken vanuit het hotel, mogelijke late check-ins en enige tijd onderweg in de auto. Rood is het maximale niveau. Dit betekent dat het programma van de tour fysiek nogal zwaar is. Het schema omvat regelmatig vroeg vertrekken vanuit het hotel, meestal late check-ins en vrij veel tijd onderweg in de auto. |
Q: Heeft 4Aviation een Privacy Statement? A: Ja. Het Privacy Statement vind je hier. |